İstanbul Valiliği, ikinci el eşya ve hurda alım-satımında belirli bilgileri içeren 'ikinci el malzeme alım - satım belgesi' düzenlenmesini zorunlu hale getirdi.
Bu yeni düzenlemenin amacı, çalıntı eşyalara erişimi kolaylaştırmak ve kayıtdışı işlemleri engellemektir. İşletmeler, kayıt tutma, güvenlik kameraları kurma ve 18 yaş altındaki bireylerden alım yapmama gibi yükümlülüklere sahip olacak. Aykırı davrananlara karşı adli ve idari önlemler alınacaktır.
İstanbul Valiliği tarafından yapılan açıklamada şu ifadeler yer aldı:
"İkinci el eşyaların ve hurdaların alım-satım belgeleri düzenlenmeden ticaretinin yapılması, çalıntı eşyalara ve şüpheli kişilere ulaşımı ciddi şekilde zorlaştırmaktadır. Bu nedenle, İstanbul il sınırları içinde ikinci el eşya ve hurda ticareti yapan işletmelerin, işlemi gerçekleştirdikleri şahıslar hakkında kimlik, adres, eşya miktar ve özelliklerini belirten İkinci El Malzeme Alım - Satım belgesi düzenleme zorunluluğu getirilmiştir. Bu düzenlemeyle;
- Elektronik eşyalar ve beyaz eşyalar (cep telefonu, bilgisayar, tablet, fotoğraf makinesi, televizyon, buzdolabı, çamaşır makinesi, bulaşık makinesi, akü, bakır vb.) için ikinci el alım-satımı yapan kişilerin kimlik ve adres bilgileri, işlemin tarihi, eşya miktarı ve özellikleri içeren İkinci El Eşya Alım - Satım Belgesi düzenlenecektir.
- Eşyaya ilişkin fatura alınması ve güvenlik güçleri tarafından talep edildiğinde bu belgenin sunulması, - İkinci el eşya alım satımları kayıt altına alınacak ve işletmeler envanter listesi tutacaktır,
- Hurda ve ikinci el eşya alım-satımı yapan işletmelerin iç ve dış alanlarına güvenlik kamera sistemleri kurulacak.
- Hurda ve ikinci el alım satımı yapan işletmelerin tespit edilerek, çalıntı eşya veya malzemelerin alım satımını yapmamaları için taahhütname alınacaktır,
- 18 yaş altındaki kişilerden yanlarında velileri olmadan ikinci el eşya veya hurda alım satımının gerçekleştirilmesi yasaklanacaktır,
- Düzenlenen İkinci El Malzeme Alım Satım Belgesi 1 yıl süreyle saklanacaktır.
- Seyyar hurdacılık yapan kişilerin Mahalli İdareler ya da Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü’nden gerekli belgeleri alması ve talep edildiğinde yetkililere sunması sağlanacaktır.
Denetimlerde, gereken önlemleri almayan işletmelere karşı adli ve idari işlemler başlatılacaktır."