Tarım ve Orman Bakanlığı, gıda etiketleme ve tüketiciyi bilgilendirme konularında önemli bir yenilik gerçekleştirdi. Bakanlık, "Türk Gıda Kodeksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği Kılavuzu"nu güncelleyerek, gıda ambalajlarında kullanılacak terimleri yeniden tanımladı. Bu düzenleme ile marketlerde yeni bir dönem başlamış oldu.

Yeni kılavuz, gıda etiketlerindeki ifadelerin yanıltıcı olmasının önüne geçerek, tüketicilerin doğru bilgilerle donatılmasını amaçlıyor. Gıda etiketlerinin, markaların, ürün adlarının ve kullanılan görsellerin, gıdaların özellikleri ile tutarlı olması gerektiği kaydedildi.

Yeni düzenleme, bazı kelimelerin gıda ambalajlarında kullanılmasını yasaklıyor. "Köy", "ev", "çiftlik" ve "geleneksel" gibi terimler, artık süt ve süt ürünleri etiketlerinde kullanılamayacak. Ayrıca, "yüzde 100" ifadesi de fermente süt ürünlerinde yer almayacak. Endüstriyel ölçekte üretilen ürünlerde "ev yapımı" ibaresinin kullanımı yasaklanırken, "ev yapımı tadında" ifadesinin kullanılması ise serbest bırakıldı.


Gıda etiketlerinde kullanılan görseller de yenilendi. Örneğin, margarin etiketlerinde tereyağını çağrıştıran görsellerin kullanılması yasaklandı. Aynı şekilde, zeytinyağı dışında bitkisel yağlara zeytin veya zeytin ağacı görselleri konulamayacak. Sadece aroma kullanılan gıdalarda "peynirli" gibi ifadeler yerine, "peynir aromalı" ibaresinin kullanılması gerekecek. Ayrıca, yer fıstıklı baklavada "fıstıklı" ifadesi yerine "yer fıstıklı" ifadesinin tercih edilmesi gerekiyor.

Kılavuzda vegan ve vejetaryen gıdaların tanıtım ve etiketleme yöntemleri ile ilgili düzenlemelere de yer verildi. Vegan ve vejetaryen ürünler, hayvansal gıda ikamesi olabilecek biçimde tanıtılamayacak. Ayrıca, vegan ürünlerin etiketlerinde peynir gibi hayvansal gıdalara ait ifadeler veya görseller yer alamayacak.

Gıda işletmecileri, yeni düzenlemelere 31 Aralık 2026 tarihine kadar uyum sağlamak zorundadır. Bu tarihten sonra, yönetmeliklere uygun şekilde etiketlenmemiş ürünlerin piyasada bulunmasına izin verilmeyecek.

Tarım ve Orman Bakanlığı, bu yeni düzenlemelerle hem tüketicilerin doğru bir biçimde bilgilendirilmesini hem de haksız rekabetin önlenmesini sağlamayı hedefliyor.